10. tétel: Madách Imre
10. tétel
Madách Imre (1823-1864)
1823 januárjában született
Alsósztregován, nemesi családban. Anyja, Majthényi Anna művelt
asszony volt. A gimnázium után Pestre ment, a bölcsész karon és
a jogi karon tanult. 1840-ben megjelenik első verseskötete,
Lantvirágok címmel. Ezek a versek a kor más költőinek hatásával
íródtak. Találhatunk köztük bibliai tárgyú verseket is. A
színház felkelti érdeklődését, színműírással próbálkozik
(Férj és Nő - Szophoklész átdolgozás, Mária királynő, Csák
végnapjai). 1845-ben elveszi Fráter Erzsébetet. 1848-49-ben
betegsége miatt nem vesz részt a fegyveres harcban. Öccse, Pál,
aki részt vesz a szabadságharcban, meghal. Mária, a nővére,
akinek a férje átállt császári tiszt volt, román parasztok
ölték meg családjával együtt. 1851-ben egy évre börtönbe
zárják, mert birtokán rejtegette Kossuth volt titkárát. Mikor
hazatér, a két asszony, a felesége és anyja között
háborúskodást talál. Ez a két nő személyiségének alapvető
különbözősége miatt fordulhatott elő. 1854-ben elvált
feleségétől. 1859. február 17-től 1860. március 26-ig írja Az
ember tragédiáját. Madáchot Szontagh Pál segítette a mű
megírásában. A remekművének sikere ismerté teszi. Szerepet kap
a 60-as évek politikai életében, része lesz az irodalmi
közéletnek, feladja zárkózottságát. A Kisfaludy Társaság és
a Magyar Tudományos Akadémia tagja lesz. 1859-ben megírja
egyfelvonásos vígjátékát, A civilizátort. Ebben a komédiában
a Bach-rendszert gúnyolja ki, de egyben a magyarság hibáit is
kifigurázza. 1861-ben országgyűlési képviselő lesz. 1861-62-ben
megírja Mózes című drámai költeményét (Goethe: Faust - az
első drámai költemény). 1864 októberben halt meg szívbaja miatt
Az ember tragédiája
A tragédia műfaja:
Drámai költemény, lírai
dráma: nem egyszerű dráma; ugyan formailag olyan és vannak drámai
jegyei, de vannak sajátosságai, melyek átlépik a dráma kereteit.
Fontosabb a belső történés, mint a külső. Megváltozik a
hangnem, megnő a lírai Én szerepe.
Szerkezet:
15 szín.
Keretszínek:
I. : A mennyekben
II. : A paradicsomban
III.: A paradicsomon kívül
XV.: A paradicsomon kívül
Történeti színek: IV-XIV.
Keretszínek:
A tragédia keretszínei
önálló drámai egységet alkotnak. Az Úr és Lucifer között
konfliktus támad a világteremtésről. Az Úr elégedett a
világgal, szerinte kész, befejezett. (Deizmus: az a felfogás amely
elismeri Isten létezését és világteremtését, de szerinte a
világ további alakulásába az Isten nem szól bele. ) Az angyalok
szerint a világ tökéletes. Lucifer lázad az Úr ellen, mert
szerinte az embereknek nincs öntudatuk. Lucifer a teremtés értelmét
vonja kétségbe az ember révén.
Lucifer jelleme:
- tagadás szelleme
-
kiűzetés ®
"bukott angyal", ördög
- két fa: halhatatlanság
fája, tudás fája.
- a tudás és a kételkedés
képviselője
Lucifer célja: az Úr
hatalmának megdöntése, az emberi lét céltalanságának
bizonyítása, az emberi történelem tehetetlenségének
demonstrálása.
Lucifer összetett figura,
hiszen végzete a szüntelen bukás, de mégis újra lázad. Az
önálló akarat szószólója. A hittel szemben a tudás
hangoztatója.
Lucifer első sikere: az
embert engedetlenségre készteti - eredendő bűn.
Ádám kíváncsisága a
jövőre irányul, hogy megtudja miért fog küzdeni, érdemes-e.
Álomutazás = Lucifer által elképzelt jövő. Lucifer mutatja meg
a jövőt, a saját céljainak megfelelően, s általa kreált
történelmi képeket láthatunk. Lucifer Ádám kisérője, ő
magyarázza az ember sorsát, ők nem kerülnek konfliktusba. Éva
kettejük közé áll: Ádám egyoldalú idealizmusával és Lucifer
eszménytelenségével szemben a sokszínű, változatos
"természetet" képviseli.
Összeütközések:
hit
«
tudás és kétely
érzelmek
(a szív) «
tudás (az érzelmek)
lemondás,
csalódás, értelmetlenség «
hit, remény
Lucifer és Ádám vitája =
Madách belső vívódása, vitája
Történeti színek:
Fő
kérdése:
az uralkodó eszmék.
Madách szerint a történelmet
eszmék irányítják, ez az eszme megjelenése és kiteljesedése
után eltorzul, visszájára fordul és ebből kialakul egy új
eszme.
Időbeliség:
- a keretszínhez képest a
történeti színek a jövőt mutatják,
- Madách korához képest a
múltat, a jelent és a jövőt is.
Alapkonfliktus:
Ádám - az eszmék képviselője «
A kor - eltorzult eszmék
IV. Egyiptom:
Ádám fáraó, abszolút
uralkodó, célja: a boldogság elérése. Piramist építtet, hogy
halhatatlan legyen. Egy ember miatt millióknak kell meghalni. Az
öncélú, egyéni dicsőség hajhászása az eszméje. Éva az
egyenlőséget, a szabadságot képviseli.
V. Athén:
Uralkodó eszme: szabadság. A
nép legnagyobb bűne a hiszékenység, a befolyásolhatóság. Ádám
csalódik a népben. Az egyes ember szabad ugyan jogilag, de
valójában , lelkileg mégsem az. Egy milliók miatt.
VI. Róma:
Eszmenélküliség,
züllöttség, anarchia jellemző erre a korra. Éva és Péter
apostol a szeretet és a testvériség megtestesítői.
VII. Konstatinápoly:
Ádám
csalódik a lovagi erényekben, a szeretetben, a testvériségben.
Teológiai vita : Jézus tanításaiból dogma lett (homousion -
egylényegű «
homoiusion
- hasonló lényegű). Évától, a nő-ideáltól a korszellem és
az apácazárda fala válsztja el. Ádám már másodszor csalódik
az eszmékben!
VIII. Prága I.:
Hasonlít Rómához: eszme
nélküli, értékvesztett világ. Ádám lemond az aktív
cselelkvésről, a szemlélő szerepét veszi át. Ádám, mint
Kepler a zseniális tudós elveszti reményét. Ebben a színben
megnő Éva szerepe.
IX. Párizs:
Álom az álomban. Ádám,
Dantonként a párizsi forradalom vezetője. Ismét van eszme:
szabadság, egyenlőség, testvériség. Ez a három eszme
összefoglalása az eddigi eszméknek. Itt is csalódik mivel a nép
ellene fordul, de a hite mégis megmarad
X . Prága II.:
Az álom után Ádám, Kepler
reménye ismét megújul.
XI. London:
Madách jelene (a XIX sz.
közepe), a kapitalizmus kora. Ettől a színtől kezdve Ádám már
nem aktív, középponti hős. hanem szemlélő. A jelenben Madách
a szabadság, egyenlőség, testvériség eszméinek megcsúfolását,
elárulását látja. Éva alakja itt is összetett, Ádám a
"megtestesült üdvöt" látja benne. Éváról lepereg a
kor szennye, csak ő diadalmaskodik a halál törvénye fölött.
XII. Falanszter:
Ez a szín fordulópont. Ettől
kezdve a színek a determinizmus (az ember sorsa meghatározott) és
a szabad akarat problémájával foglalkoznak. Az ember a sorssal áll
szembe, hiszen keresi a túlélés lehetőségét.
Célszerűség:
- nincs egyéniség,
- gyakorlatiasság,
- nincs szépség,
- nincs család,
- nincs szerelem.
A torzulás oka: kényszerűség,
4000 év múlva úgyis meghal az ember.
Falanszter: az utópikus
szocialista Fourier találta ki.
XIII. Az űr:
Ádámnak lehetősége van -
szemben a végzettel - elszakadni a Földtől. Lucifer korán örül:
a Föld szellemének hívásának hatására Ádám felismeri, hogy
vissza kell térnie a Földre. Ádám szerint az ember lényege: cél
nélkül is küzdeni.
XIV. Az eszkimó világ:
Ismét a szabad akarat kérdése
kerül előtérbe. A determinizmus által előre jelzett vég
bekövetkezett. Ez a világ ennek a végnek a következményeit
tükrözi. Az ember elállatiasodott. Lucifer egyre aktívabb, érvei
meggyőzőek: az ember tehetetlen, a természet törvényeinek
vergődő foglya csak.
XV. A Paradicsomon
kívül:
Lucifer megpróbálja
elbizonytalanítani Ádámot, aki a szabad akarata létét akarja
bizonyítani. Lucifer ellenérve: Ádám egyénként bízhat a szabad
akaratban, de az egész emberi nemnek nincs szabad akarata (bélféreg
hasonlat). Ádám válasza: az egyén egyúttal a közösség is,
akár meg is szüntetheti a közösséget, öngyilkos lehet, s így
elkerülheti a jövőt. Ádámot az öngyilkosságtól Éva anyasága
tartja vissza, mivel már nélküle is tovább élne az emberi nem.
Egyetlen lehetősége marad Ádámnak: vállalnia kell a küzdelmet,
hogy jobbá tegye a jövőt.
A szüntelen újrakezdésnek s
a jobbért való küzdelemnek az a bukásokkal szembenéző,
kudarcokból felemelkedő hősiessége nemcsak Madách korában volt
mozgósító erejű, hanem minden kor számára érvényes tanulság.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése